Aftellen

Vorden-Rome

Nog 4 dagen en dan gaat het gebeuren.  De voorbereidingen zijn bijna klaar en de route is ook in grote lijnen uitgewerkt. Al jaren wil ik graag deze route gaan fietsen, eerder fietste ik naar Santiago de Compostella en dat was erg inspirerend. En ik ben nou eenmaal gek op fietsen. En soms is er gewoon geen duidelijk waarom, dan moet het gewoon.

De route zal eerst naar Reims gaan en daarna draai ik de Via Francigena op. Dat is de eeuwenoude route waarop pelgrims van Canterbury naar Rome trokken


Vanaf Lausanne zal mijn zoon Lucas me komen vergezellen en dan fietsen we samen de laatste 1000km naar Rome.
De hele afstand zal ongeveer 2200 km zijn, in drie week komt dat dus neer op een dikke honderd kilometer per dag want er zullen ook dagen zijn dat het tegenzit.
En in Rome zal Esther ons komen ophalen en de rol van reisleider op zich nemen.

Het moet gaan gebeuren op mijn zwarte Moulton APB, voor de achtergronden van deze bijzonder fiets verwijs ik naar de website van de Moultonfabriek.
De fiets is ontworpen door Dr Alex Moulton, een briljant Brits ingenieur die in de jaren 60 de hydro elastische vering van de Austin Mini bedacht en zich daarna richtte op het verbeteren van fietsen.
De gedachte achter de Moulton: kleine sterke wielen en vering voor het comfort.

De zwarte Moulton is inmiddels 15 jaar oud en er is volop aan de fiets gesleuteld om hem klaar te maken voor de grote reis. Wielen gebouwd, vering helemaal uit elkaar gehaald, aandrijving vervangen, lak bijgewerkt en rekjes en tassen op elkaar afgestemd.


Het plan is zo licht mogelijk te reizen, met uitzondering van een slaapzak die je net even meer vrijheid geeft als je een nacht geen slaapplaats kan vinden. Als het lukt is het de bedoeling te overnachten in pelgrimsherbergen en kloosters, zeker in het laatste deel van de reis als er meer pelgrims op de route komen. Van eerdere reizen weet ik dat plannen mooi zijn, maar dat het toch anders gaat dan je denkt.


Populaire posts van deze blog

Grand St Bernard Moordenaar

Creditcard pelgrims

Langres