le Champagne

Vanmorgen wakker geworden in het centrum van Reims in een sjieke B&B.
Trage start, het ontbijt begon pas om 08.00 en de zeer charmante gastheer bleef maar suggesties doen over de route. Maar Rome is nog ver en ik merk dat de GPS mijn grote vriend is.

De route die ik gisteren voor de cathedraal had gemaakt was bewust iets van de grote weg afgelegd. Het leek op de kaart een hele rustige weg, maar niet gedurende deze twee weken van het jaar. Zonder het te beseffen had ik de route dwars door de wijngaarden van de champagne heen gelegd en de wijnboeren waren massaal bezig met druiven plukken. Toen de eerste Poolse touringcar me passeerde dacht ik nog " die Polen gaan ook steeds meer op vakantie". Maar er werd geparkeerd bij de druiven en alle "toeristen" verdwenen in de struiken. Op kilometerpaaltjes lang de weg werd bijgehouden wie de eigenaar van de wijngaard is, alle grote champagnehuizen kwamen langs.

Eerste doel van vandaag was Chalon-en-Champagne, waar de pelgrim een stempel moet halen. Het is wat dat betreft net de Elfstedentocht. Midden in een beetje saaie industrie stad staat inderdaad een prachtige kathedraal, ik ben er even snel doorheen gelopen. Maar de fiets staat ondertussen onbewaakt buiten en er moesten nog 85 km. Bij een bakker de gebakjes van gisteren opgekocht en weer de stad uit. Ik heb nog weinig last van hogere gedachten waar pelgrims na een paar dagen last van krijgen, het is met name strak organiseren om elke dag weer een stad verder te komen.
En toen werd het zwaar, lange rechte wegen door eindeloze graanvelden, veel verkeer hard voorbij komt ( maar wel uitstekend afstand houdt). Lichaamsdelen die je normaal niet voelt begonnen zich ook massaal te melden, het werd een ouderwets potje afzien.Ik had mezelf beloofd nog eenmaal halverwege een rust in te bouwen, maar er was 70 km echt helemaal niets te vinden. Water raakte op en de noodvoorraad Mars werd aangesproken. Uiteindelijk zat er weinig anders op dan zelfmedelijden te onderdrukken en door te rijden naar Brienne-le-Chateau. Daar was gelukkig een supermarkt open met sandwich kip en grote flessen mineraalwater.
Het laatste stuk naar het hotel was een eitje, het zit toch allemaal in de geest. Typisch Frans langs de weg hotel, alles op de kamer is gammel maar met de keuken maken ze het meer dan goed. Drie gangen voor 16 euro, ik weet niet hoe ze het doen. En dan ook nog dikke plakken zelfgemaakte ham als voorafje. Ik heb maar wat extra drankjes besteld, die ham moet uiteindelijk ook betaald worden.

Populaire posts van deze blog

Grand St Bernard Moordenaar

Creditcard pelgrims

Langres