Langres


Bij het wakker worden: grijs en ontzettend veel regen. Vrachtwagens reden in een enorme wolk van waterdamp langs het hotel heen. De route van vandaag zou over vrij grote wegen naar het zuiden lopen maar onder deze omstandigheden leek me dat toch iets te lichtzinnig.
En omdat het toch slecht weer was maar wat later weggegaan en de tijd gebruikt om de route over kleinere wegen te leggen. Het stukje naar Bar-sur-Aube was een feest, langs de rustige oever door mooie dorpjes.

Bar-sur-Aube was een prettig stadje maar de kerk was verlaten dus opnieuw een stempel gehaald op het postkantoor. Daarnaast zat een bakker, met broodjes in plastic, handig met de regen die maar bleef vallen. En toen de fietsenmaker mijn bandjes op 8 bar op wilde pompen was mijn dag goed.
Tien kilometer na Bar-sur-Aube nog een klein stukje omgefietst om het klooster van Clairvaux te bekijken, wat een enorm complex, niet zo gek dat de geestelijken net als de adel onder de guillotine belandden tijdens de Franse revolutie.
Inmiddels begin je wel aan kleine dingen te zien dat je op de Via Francigena bent. Bordjes op wandelpaden en zelfs een wandelende pelgim op de muur bij het klooster.
Wel minder is dat ik elke dag om 13.00 een inzinking van een uur krijg, ik geef dan de schuld aan van alles maar eigenlijk ben ik zelf het probleem. Na een uur gaat het dan weer beter, ik moet denk eens naar de psycholoog voor zware gevallen.
Om 16.00 kwam Langres in beeld, een geheel ommuurde stad op een heuvel die je al van heel ver ziet liggen en van elke heuvel die je over gaat kun je het beter bekijken. Mooi stadje, oude kathedraal en gezellige straten.

Vanavond slaap ik bij de pelgrimsopvang bij de pastorie en nu eindelijk een paar andere pelgrims ontmoet. Deze zijn op weg zijn naar Rome en Compostella. Te voet, daar ben ik wel een pelgrim light bij. Zeker omdat ik geen broodje ben gaan eten in de keuken maar de stad ben ingegaan om een super lekkere andouilette te eten.




Populaire posts van deze blog

Grand St Bernard Moordenaar

Creditcard pelgrims