Frankrijk in

Vanmorgen werd ik wakker in een lege B&B zonder ontbijt. Licht reizen betekent: geen brood beleg en botervlootjes mee. Dus bij de bakker een aantal koffiebroodjes opgekocht en die als ontbijt genomen, calorisch moet het ongeveer kloppen had ik berekend. Toch ook het gevoel gekregen dat ik oud word,  het kostte zo ontzettend veel tijd om het koffiezet apparaat te begrijpen. Het zette wel een goede kop koffie, dat dan weer wel.

Ondertussen spookte een vraag van een oude vriend door mijn hoofd, waarom naar Rome- nog wel als protestant, waarom? Om daar direct aan toe te voegen dat er geld overgemaakt kan worden op een goed doel van zijn keuze ;) Als je naar Rome fietst als pelgrim val je blijkbaar gelijk in de categorie weldoener.
Over het waarom: er zijn meerdere redenen. De weg naar Santiago de Compostella was als twintiger zeer inspirerend, maar wel had ik achteraf het gevoel dat ik er niet uitgehaald had wat erin had gezeten: veel te laat gingen we ( mijn broer en ik) gebruik maken van de kloosters en pelgrimsherbergen. Toen kwamen in contact met mensen met interessante verhalen. Santiago was een kermis, de weg erheen een grote les in menselijke en goddelijke kracht. Een logisch vervolg op Santiago is Rome.


En dan is er nog een veelvoud aan redenen: ik ben niet vies van een flink stukje fietsen, even ontsnappen aan een druk bestaan, ik ben nog nooit in Rome geweest en bovendien stonden de meeste kerken in Rome er lang voor de reformatie dus dat ik protestant ben maakt in mijn ogen niet veel uit. Ik hoop dat de vraag om het waarom hiermee voldoende is beantwoord.

Vandaag tweede deel van de Ardennen, fantastische fietsdag met zoals verwacht veel bergen. Maar opvallend: er zijn helemaal geen winkels meer op het platteland. Na 40 km een wegrestaurant, met een eigenaar die volgens mij met een kater net uit bed stapte. Na 90 km aan de Semois een paar restaurants, maar geen bakkers meer onderweg.

Na de Semois ging Belgiƫ zonder een duidelijke grens over in Frankrijk en een lange afdaling naar Sedan. Het is hier misschien 15 km Frankrijk in, maar de stad is zo ontzettend Frans. Midden in de stad het grootste fort ter wereld, en een stad die wat vergane glorie uitstraalt. Net in het hotel gegeten voor 15 euro, drie gangen. Dat is toch ook weer erg leuk aan Frankrijk



  


Populaire posts van deze blog

Grand St Bernard Moordenaar

Creditcard pelgrims

Langres